måndag 18 februari 2008

Aprilkänsla i februari?

Var är vintern? Det känns mer som april än februari. Fåglarna kvittrar, några buskar i söderläge har börjat slå ut och folk har tagit fram solbrillorna. Men jag har inte gett upp. Jag tänker vänta. Jag vägrar tro att vintern övergivit oss. Kanske kommer den till helgen? Fast man kan ju inte låta bli att undra om det kommer att vara så här framöver? Förhoppningsvis har vintern bara en tillfällig svacka. Men helt klart förändras vårt klimat. Det är läskigt tydligt. Såg på tv ikväll att Aten fått flera decimeter snö och har bara runt noll grader. Och här är gräsmattorna gröna och blåsippor blommar. Det är konstigt. Så jag gör vad jag kan sparar energi, har fjärrvärme, åker kollektivt eller cyklar, sopsorterar och köper närodlade ekologiska grönsaker. Till sommaren tänker jag skaffa en kompost. För jag vill ha vintern tillbaka. Redan nästa vecka!

Inga kommentarer: