onsdag 27 februari 2008

Kolhydratsladdning

Har startat uppladdningen inför Vasaloppet på söndag. Årets stora sporthändelse. 14.000 skidlöpare i spåren de nio milen mellan Sälen och Mora. I fädernes spår mot framtida segrar. Likt Gustav Vasa skidar man genom dalahästarnas skogar och myrar. Det är inget man gör utan förberedelser och träning. Nejdå, Vasaloppet är för de tuffa och vältränade. Jag har tränat, legat i och ätit blåbärssoppa hela veckan. Det kan i och för sig ha lite att göra med att jag varit magsjuk. Men nu är det pasta som gäller till lunch och middag. Jag ska förbi snöret i Evertsberg och tänker minsann inte krokna i Oxberg. Vet ni att det är SVTs största sänding på hela året? Ja, den är tom större än Melodifestivalen. Jag lärde mig nyss att en vasaloppsåkare går i genomsnitt ner 3 kg under ett lopp. Undrar om det även gäller oss som kämpar igenom det i soffan?

Nästa år kanske det blir av på riktigt. Om jag köpt skidor.

Och grattis till mamma, moster och Gunilla som klarade av Tjejvasan i lördags!

Kolla in SVTs Vasaloppssajt: http://svt.se/vasaloppet

Inga kommentarer: