söndag 10 februari 2008

Sköna söndag!

Åh, vad jag gillar att ha helg. Sovmorgon (lyckades sova till åtta), låååång frukost med färskpressad apelsinjuice och sötmackor. En sötmacka är rostat bröd med smör, ost och marmelad. Typiskt helglyx inget för en vanlig tisdagsfrukost.

Igår var jag på Moderna museet. Premiär för Andy Warhol-utställning. Hur mycket folk som helst. Besöksrekord. Kö långt ut på gården. Men det var inte därför jag var där. Tycker väl i och för sig att Warhol är rätt spännande men som alltid är jag ju liiiite mer fokuserad på mat. Hade bestämt med tjejkompisarna att ägna lördageftermiddagen åt Modernas brunch. Efter lite förvirring om var i restaurangen själva brunchen serverades hittade vi dit och blev inte besvikna. Vi fick förmodligen restaurangens bästa bord, i hörnet närmast fönstret. Ni som inte varit på Moderna så är tavlorna fina och maten god men det är för utsikten man besöker restaurangen. Full koll över Nybroviken, Strandvägen och Vasamuseet.

Men som sagt fokus på maten. Brunchen bestod av sillar i olika kryddningar, lax i citron och oregano, Ceasarsallad utan kyckling, räksallad med räkor, cheddarkorv, pepparkakssmakande fläsk (rätt gott faktiskt), nybakt bröd, smarriga ostar, scones med havtornsmarmelad och pain au chocolat till kaffet. Behöver jag säga att jag inte orkade någon middag? Warhol eller inte, gillar du brunch och utsikt ta dig till Moderna museet.

www.modernamuseet.se

Inga kommentarer: