söndag 25 maj 2008

På tal om ångest

Jag hörde en historia igår som jag bara måste berätta. Det var en kompis kompis som hade varit på jobb i Schweiz. På väg hem på flygplatsen i Geneve kände att hon bara måste köpa något. Visst känns det igen? Hon hade jobbat hårt och ville unna sig något fint. Så hon går in i fina väskbutiken och ser sin absoluta drömväska. Den är dyr men hon tänker "Äsch, det var länge sedan jag köpte något och jag har råd" (Egentligen vet jag inte om hon resonerade så. Men så skulle jag ha tänkt i alla fall).

Hon sträcker fram kreditkortet och betalar. Okej, 12000 kronor är mycket för en väska men tänk det är ju den finaste väska hon någonsin sett. Hon är glad över den fina påsen från den fina väskbutiken men känner ändå ångest hela flygresan hem. 12000 kronor är rätt mycket pengar för en väska hur tjusig den än är. Men det är bara det att hon har räknat fel. När hon börjar räkna igen inser hon att väskan inte kostade 12000 kronor utan 120 000 kronor!!! Och nu kan vi börja prata ångest.

Jag vet inte vad moralen är i den här historien. Kanske är det att man alltid ska använda mobilens miniräknare när man räknar ut vad olika valutor blir i kronor. Eller så är det att inget är för dyrt när det är något man verkligen vill ha.



Strip från dagens DN 080525 mindre ångest med andra ord.

2 kommentarer:

Anonym sa...

det där med felräkningen var ju bara ett svepskäl! hon visste mycket väl att hon lagt ut 120 000 på den där väskan. hehe.

Susanne Snäll sa...

Marika, jag visste att den där historien handlade om dig!