onsdag 27 augusti 2008

Med livet som insats!

Jag älskar att cykla! Det är ett härligt sätt att starta dagen. Att få susa längs Norr Mälarstrand och se solen glittra i Riddarfjärden, vika vänster vid stadshuset och kryssa bland japanska turister, ja det är livet. Jag cyklar till och hem från jobbet varje dag och härom morgonen körde en skåpbil farligt nära mig och en buskig man lutade sig ut genom passagerarfönstret och hojtade åt mig. -Du är i vägen! -DU MED! hojtade jag tillbaka och tillade med en lite lägre röst -Jävla idiot! För man vet aldrig med buskiga män i skåpbilar som kör väldigt nära cyklister. För vissa bilister verkar verkligen vilja köra över en cyklist. Som att det skulle vara en merit eller nått. Så det är med livet som insats vi cyklister tar oss fram. Men det är miljövänligt, billigt och bra för både kropp och själ.

Jag vet att det finns idioter som cyklar också. Sådana som har I-poden på så högt att man hör vad de lyssnar på, de som cyklar som att varje dag är Tour de France och de som aldrig har kört bil och tror att bilister eller andra trafikanter kan läsa tankar. Men många bilister är ändå större idioter. Där sitter de skyddade i sina bilar och kör i 50 km om en cyklist med 10 cm marginal. Eller svänger höger utan att ens slänga en blick om det finns en cyklist eller två bredvid eller är så nöjd med sin parkering att de slänger upp bildörren precis när man passerar. (Det har ännu inte hänt nått allvarligt men det är det jag är mest rädd för). Jag är också rädd för att dö. Jag såg en flicka på cykel bli överkörd för ungefär ett år sedan. Hon hade inte en chans. Sedan dess är jag grymt försiktig, tittar åt alla håll, sträcker ut armen långt och länge när jag ska svänga och cyklar alltid med hjälm. Ändå vet man inte om det är någon idiot som kanske pratar i mobiltelefon samtidigt som de kör eller bara har bråttom en dag. Trots det tänker jag fortsätta för jag älskar att cykla!

För övrigt tycker jag att det är tråkigt att OS är slut. Det var liksom en vän när man vaknade på morgonen, när man kom hem från jobbet eller när man inte kunde sova vid halv fyra tiden på natten. Tur att det bara är ett och ett halv år till vinter-OS.

Inga kommentarer: