onsdag 28 januari 2009

Envisa små rackare

På vårt hotell på ön Phu Quoc fanns det små, små, små sandfärgade myror inne på toaletten. Inte större än 4-5 mm stora. De hängde alltid där av någon anledning som jag inte riktigt vill tänka på och gjorde inte särskilt mycket väsen av sig.

Härom dagen upptäckte jag två stycken inne i vårt badrum här i Stockholm. Dessa små, små, små myror har alltså klättrat in, förmodligen, i necessären och legat där när vi var i Ho Chi Minh City i drygt ett dygn, hängt med under hela den 12,5 timmar långa flygresan, passerat både tull och passkontroll och sedan kurat någonstans i vårt badrum i nästan tre veckor! Det är ju bara helt otroligt! Vilka envisa och äventyrslystna små rackare! Jag undrar lite vad som drev dem? Var de födda på ön? Ville de bara se sig omkring i världen? Hade de släktingar som redan fanns i Sverige?

Tyvärr, måste jag erkänna att jag förpassat myrorna till myrhimlen. Det är barbariskt och inget jag är stolt över. Men jag vill ju inte riskera att bli fast för att ha importerat exotiska djur som kan äventyra den nordiska faunan. Dessa supermyror kan säkert, trots sin ringa storlek, slå ut vilka svenska myrsorter som helst.

1 kommentar:

Malin&Johan sa...

Skrev ett svar på FR, men det var så segt så det kom aldrig iväg! Ha en skön helg i alla fall!