torsdag 7 maj 2009

Hyllning till skidåkning

Skidåkning är livet. Skidåkning är frihet. Skidåkning är kärlek. Kärlek till natur, fart, snö, människor, fjäll, god mat, gemenskap, covers, kall öl, bastu, tidiga kvällar och tidiga morgonar. Alla livsnjutare, extremåkare, backhasare, lunchåkare, nybörjare och höjdmetersjagare, skidåkning är för er! Skidåkning är för dig som älskar snö och berg men som kanske inte vågar åka extremt off-pist eller har råd att åka helikopter. Skidåkning är för dig som åker till Sälen en helg i februari eller inte har åkt på tio år. Skidåkning är för dig som åker en dag i Romme på sportlovet. Skidåkning är för dig som nyss lärt dig gå. Skidåkning är för dig som var med under 2:a världskriget. Skidåkning är för dig som har tresiffriga skiddagar varje år. Skidåkning är för alla.

Men skidåkning är så mycket mer än att åka lift upp och sedan ta sig ner. Skidåkning är mer än isfläckar i stenhård pist i januari, nypistad manchester februari, en halv meter puder i mars, sorbet i april och slask i maj. Skidåkning är mer än Jägermeister och öl i Österrike, mer än pjäxdans och Snowroller. Skidåkning är mer än feta lagg, googlesbränna och 80-tals overaller. Skidåkning är frihet. Skidåkning är som bomull för själen. Skidåkning är kärlek. Jag älskar skidåkning!

4 kommentarer:

Malin&Johan sa...

Och jag älskar dig! Och skidåkning...

Anja är morgonpigg sa...

Där satt du den! Allt om skidåkning och kärlek är sant! Som jag skulle beskriva mig själv om jag satte ut en kontaktannons:
Vacker som en vårdag på fjället, mjuk som nyfallen pudersnö...

Vilken royalistisk hund ni ska skaffa! Spanade in hemsidan, verkar bli toppen det där! Grattis till Nelson i förskott!

Anna sa...

Men sån poet du är! Hoppas att Nelson också gillar skidåkning. Lycka hälsar att toppturer är the shit eftersom man då kan äta lämlar obehindrat.

MilouK sa...

Tack för att jag också får räknas in i gruppen skidåkare.