söndag 25 oktober 2009

När vardagen tar över.


Varning! Ett riktigt grågrått inlägg!

Allt är grått. De neddragna persiennerna, himlen, gatorna, husen på Fridhemsplan, min kappa och människorna jag möter. Allt flyter ihop och blir en grå massa.

Det är vardag. Var dag är sig lik.

Mobilens alarm väcker mig som vanligt halv sju, jag har svårt att gå upp och ryggen värker. Det är nått fel på den fjärde kotan och jag borde göra något åt det men orkar inte. Det är mörkt när jag åker hemifrån. På väg till jobbet, i trängseln på bussen, blundar jag och tänker på fågelkvitter och vågor som slår mot stranden. Sitter i möten hela dagen med grå människor i ett konferensrum utan fönster. Äter en caterad pastasallad till lunch som inte smakar någonting. Dricker automatkaffe i pappersmugg. Det smakar äckligt. Det är mörkt när jag åker hemåt och jag inser på att jag inte sett solen på veckor.

Det är inte bara astman som gör att jag har svårt att andas. Det grå vardagstäcket ligger som ett kvävande bolster över mig. Inte ens en helg med glammig konsert med vackra och galet duktiga Marlena Ernman och Charlotte Perelli på Berwaldhallen kan få mig att sluta kippa efter andan. Jag behöver livsluft och livslust.

6 kommentarer:

MilouK sa...

Neeej ,ryck upp dig!! Pa lordag blir det fart igen, det lovar jag. Och hosten ar fortfarande vacker.

Susanne Snäll sa...

Ja, idag ska jag till frissan och det kan ju faktiskt muntra upp även den tristaste måndagen. Sen kanske jag går och köper mig något riktigt fint (och dyrt). Jag ser verkligen fram emot lördag!

MilouK sa...

Ett riktigt Pradagrått inslag, skulle jag vilja säga.

Susanne Snäll sa...

Bara att blanda in lyxiga märken i vardagen gör den mindre vardagsgrå. Pradagrå kan den få vara varje dag :o)

Unknown sa...

Hej Susanne

Vilken fin och mysig blog du har. Heja Norrland :)

Hälsningar Anna Björk

Susanne Snäll sa...

Hej och tack Anna Björk! Kul att du gillar den!