söndag 20 december 2009

När är det jul?

Det handlar mycket om traditioner när det kommer till julen.

"Vi firar alltid hos moster Vega"
"Vi äter alltid lax, sill och rökt renhjärta"
"Vi öppnar alltid julklapparna efter Kalle"

För många är det viktigt att det ska vara precis som det alltid ha varit. För att få den riktiga julkänslan och då är det jul. Barndomens trygga rutiner tar vi med oss när vi blir vuxna.

"Julgranen klär vi alltid dagen innan julafton"
"Vi brukar alltid skriva rim på varje klapp"
"Julgröten äter vi alltid på kvällen"
"Ingen jul utan löjrom"

Men när man är vuxen är det väl dags att skaffa sig egna traditioner?

Häromdagen träffades pojkvännen och jag efter jobbet för att köpa julklappar. Vi var båda hungriga men ville inte lägga tid på att sitta nån längre tid och äta middag. Så det blev en hamburgare på Macken på Sergelgatan. Mitt i en tugga kommer jag ihåg att vi för några år sedan gjorde precis samma sak. Köpte julklappar efter jobbet och åt hamburgare på Macken på Sergelgatan. En trevlig jultradition som bara är vår egen.

Det handlar också mycket om mat när det kommer till julen. Själv hag lagt till mig med en god jultradition. Jag bakar fruktkaka. Traditionell engelsk fruktkaka med whiskey och mycket frukt. Den ska bakas en vecka eller två innan jul för den blir bara bättre ju längre den får stå. Är den lite torr framåt annandagen är det bara att hälla på lite extra whiskey så funkar den en vecka till.

Min bror och jag har haft en tradition att se Sagan om ringen-filmerna varje jul. Alla tre filmerna, långa versionerna, i ett svep, direkt efter varandra. Ett hårt jobb men nån ska göra det. En mysig tradition som jag hoppas att vi kan återuppta nästa år.

För i år ska jag fira jul i Stockholm för första gången. Första gången ska jag sova hemma på julafton. Första gången som jag firar med pojkvännens familj. Första gången med gotländska traditioner. Inga trygga rutiner. Bara nya traditioner. Tur att vädret är som det ska och Stockholm bidrar med vinter och snö. Får jag löjrom, julklappsrim och fruktkaka, ja då är det jul.

3 kommentarer:

Eva Room sa...

Hej Susanne!
Jag hoppas du hade en trevlig jul.
Själv firade jag med döttrarna, deras morfar (min pappa!) och hans fru i västerhejde. Tidigare jular har jag firat i Stockholm, Visby, Västerås och Peru! Nyårsafton i värmen var inte så dumt...
Olika ställen och olika personer ger, som du säger: "bara nya traditioner". Och det är kul. Kanske vi firar ihop nästa jul?
God fortsättning önskar Pers syster Eva

Susanne Snäll sa...

Julen var mycket trevlig med mycket snö, god mat, bad i Hults badtunna och spel på kvällen. Vilken värme befann du dig i på nyår? Var du utomlands eller drog du bara upp elementen?

Nästa jul är som ett oskrivet blad. Vi får se var vi firar och vilka traditioner vi tar fasta på. Bra blir det nog alldeles säkert.

Anonym sa...

supreme t shirt
jordans shoes
gap yeezy
off white
jordan 4