måndag 1 november 2010

Besök i framtiden

Jag besökte Applebutiken på Prince Street i New York förra veckan. Mina hörlurar till iPhonen var slitna och jag ville ha ett par nya. Om du inte har varit på en Applebutik kan jag berätta att det inte är en vanlig butik. Det känns mer som en stor lekyta där man hänger och leker med sin iPhone, iPad eller iMac. Det är helt galet.
  • För det första är det fullt med folk, jämt. Jag hörde att butiken på Fifth Avenue öppet dygnet runt och har kunder dygnet runt. Vet inte hur sant det är.
  • För det andra finns det förvånansvärt få varor i butiken, nästan inga hyllor, inga köer och inga kassor.
  • För det tredje är det fullt av personal som alla hänger och leker med sina iPhoner men behöver du hjälp får du det snabbt.
För min del räckte det med att se lite undrande ut. Jag fick hjälp av en Mike som snabbt plockade fram ett par hörlurar. Sen började han leka med sin iPhone och jag kände att jag blev lite irriterad.

- Would you like to pay with credit card? frågade Mike och jag nickade. Han tog mitt kort och lekte lite till med sin telefon. Det tog ett tag innan jag insåg att han faktiskt tog betalt på det sättet. Rakt upp och ner precis där bredvid hyllan med hörlurar. Ingen kassa, inga pengar och ingen påse. Så enkelt. Kvittot skickade han direkt till min e-postadress. Jag tog mina hörlurar och kände mig som att jag gjort ett besök i en butik i framtiden.

Inga kommentarer: