tisdag 9 november 2010

En vanlig måndag

En vanlig måndag i ett vanligt liv som börjar helt som vanligt.

Orkar inte gå upp när klockan ringer, är lite sen till jobbet, dricker en kopp kaffe, sitter i möte, dricker en till kopp kaffe, går ut och äter lunch med en kollega fast jag hade med mig en halvhjärtad lunchlåda som nu står kvar i kylskåpet, dricker ytterligare en kopp kaffe, äter en mandarin som inte är god och längtar till julen, stänger av datorn och kommer på att jag glömde göra en grej, skriver ner den på en post-it lapp som jag hänger på skärmen.

Jag fryser i snålblåsten när jag promenerar till yogan men känner livet i mig efter yogan och tar bussen hem, det luktar apa i hissen och jag misstänker genast någon av barnfamiljerna i huset, jag äter en nyttig middag och lägger mig välförtjänt i badet. Det ringer på dörren och pojkvännen öppnar, det har läckt i fettavskiljaren i förrådet i källaren (det var det som luktade i hissen) berättar några från styrelsen och vi måste gå ner och ta hand om våra, som jag föreställer mig helt förstörda saker, vi lyfter ut nästan alla vår grejor och svabbar upp det stinkande vattnet, jag räddar vinterduntäcket och min Moncler-dunkappa upp i lägenheten, hänger för säkerhets skull ut dem på balkongen, vi hade tur och behöver inte slänga så mycket, vi sjunker ner i soffan och klockan tio borstar jag tänderna och går och lägger mig, jag läser om hundråringen som försvann och släcker lampan vid halv elva. En helt vanlig måndag i ett helt vanligt liv.

Inga kommentarer: