måndag 15 november 2010

Fröken Sören

På Flemminggatan har det öppnat en ny klädbutik. Eller den kan ha funnits där ett tag men eftersom jag nyligen har börjat åka buss (min cykelväg är en annan) har jag upptäckt den först nu. Den heter Fröken Sören och det ser ut som att den säljer damkläder. Men jag funderar lite över namnet och också över inriktningen.

1. Om det bara är en helt vanlig butik med kläder för damer, varför döper man den till Fröken Sören? Varför inte Fröken Maja, Fröken Sara eller Fröken Berit?

2. Heter butiksägaren Sören och vill han i så fall skoja till det lite och samtidigt berätta att det är kläder för fröknar?

3. Eller är det rent av en butik för herrar som tycker om att klä sig i damkläder? I så fall tycker jag att namnet Fröken Sören är strålande. Det säger liksom allt.

2 kommentarer:

MilouK sa...

Det känns som du måste gå in i butiken och fråga.

Susanne Snäll sa...

Ja, det måste jag nog. Men jag ska börja med att googla.