onsdag 8 december 2010

Minus 8 grader den 8e december

Den 8e december 2010 är det en vacker morgon. Några av solens strålar orkar sig upp över horisonten och termometern på min iPhone visar minus 8 grader. På väg till jobbet halkar jag i den hala frysta saltblandningen som numer täcker Stockholms trottoarer. Jag svettas lite i min dunkappa från Monclere och är glad över att mina North Face kängor är varma, sköna (inga skavsår här inte) och helt vattentäta.

Men så står han där igen utanför Systembolaget på Vasagatan med huvan tätt ihopdragen över ansiktet för att på nått sätt behålla värmen innanför. Han lyfter ett ben i taget som man gör när man fryser och håller fram sina tidningar. Igår gick jag bara förbi, jag skyllde på att jag inte hade några kontanter. Idag stannar jag först till vid bankomaten och tar ut pengar.

Jag vet inte om det är mitt dåliga samvete för att jag har det så bra att jag kan gå svettig (tack vare min Monclere) från bussen till mitt varma kontor eller för att jag igår bara gick förbi men istället för att köpa ett ex av Situation Stockholm köper jag två. Tidningen kostar 40 kronor varav hälften går till säljaren. Det ger honom 40 kronor.

40 kronor. Hur långt räcker det när det är december och termometern visar minus 8 grader?

Inga kommentarer: