fredag 26 augusti 2011

Bra bokhöst

Reinfeldt har läst fyra Läckbergböcker i sommar. Inget ont om dessa böcker. Jag har själv läst flera. De är spännande, lättlästa och funkar utmärkt som tidsfördriv och verklighetsflykt. Jag vet inte om det var det Reinfeldt ville åstakomma. Men jag kan tänka mig att även en statsminister vill tänka på annat ibland. Eller inte tänka alls...

Jag hann inte med hälften av de böcker jag tänkt läsa under semestern. Men det gör inget för de ligger kvar i bokhyllan och bara väntar.

Lästa
- Ladies av Johan Hakelius - underfundiga porträtt av mer eller mindre kända brittiska damer.
- Igelkottens elegans av Muriel Barbery - detaljerade beskrivningar av personer och miljöer i ett parisiskt flerfamiljhus.
- Enzo och konsten att köra fort i regn av Garth Stein - en sorglig och rolig historia utifrån en amerikansk blandrashunds ögon.
- En mörk välsignelse av Dennis Lehane - inte en av de bättre böckerna om privatdeckarna Patrick Kenzie och Angela Gennaro.
- På smällen - från A till Bebis av Ann Söderlund och Hannah Rosander - allt om graviditeten. Verkligen allt. Både sånt man vill och inte vill veta.

Lyssnade ljudböcker
- Livet de lux av Jens Lapidus - bra driv, spänning och Lapidus språk funkar utmärkt som ljudbok. Bra uppläst av Jonas Malmsjö.

Pågående
- Den motvillige monarken av Thomas Sjöberg

Olästa
- Bockfesten av Mario Vargas Llosa
- New York av Edward Rutherfurd
- Minnen av Torgny Lindgren
- Älskade syster av Joyce Carol Oates
- Barbro Alving - Krig kvinnor och gud av Beata Arnborg

Det kommer bli en härlig bokhöst.

Inga kommentarer: