måndag 18 mars 2013

Om att älska sporten skidåkning

Jag älskar skidåkning. Jag älskar att själv vara på berget, i pisten och utanför. Och jag älskar att kolla på skidåkning. Sporten gör sig ju dessutom så bra i tv. Det är något magiskt med att åka 50 sekunder till vänster och höger i en backen med röda och blå käppar till synes helt oregelbundet utkastade och när de kommer ner så skiljer det en hundradel. En hundradels sekund! Det är kortare än en blinkning. Eller se någon åka i 110 km i timmen eller mer på blåis med full kontroll. Det är farligt. Det är spännande och häftigt. Det är respekt. Det spelar ingen roll om han eller hon har mascara och läppglans på sig när de kommer ner.

2 kommentarer:

Victoria sa...

Jag håller med om att skidåkning är kul att se på TV, men för mig är det mer en sådan där konstig grej att jag inte kan fatta varför jag tycker att det är fascinerande.

Susanne Snäll sa...

Snön, bergen, de små marginalerna och farten. Herregud, farten! 120, 130 km i timmen, rakt ned i gummidräkt. Otroligt farligt och otroligt spännande.