torsdag 8 augusti 2013

Att kunna äta kakan och ha den kvar.

Hemma igen. Stadsliv. Människor, bilar, bussar, buller och till ungens stora förtjusning också grävmaskiner, lastbilar, tjutande ambulanser och mullrande flygplan, barnmyller på lekplatsen och kö till gungorna, uteserveringar, hämtmat och eftermiddagskaffe i skuggan på balkongen. Vårt liv i stan är allt som fjällstugelivet och stuglivet på ön inte är. Och jag älskar det. Det jag gillar allra mest är kontrasterna. Att få både och.

Mitt norrländska hjärta skulle inte älska Stockholm så mycket om jag inte ibland fick vila mig i bulhuset i den tysta gotländska tallskogen eller hoppa över en fjällbäck med myggen surrandes runt öronen eller ta några långa svängar i orörd nysnö med utsikt över fjälltopp efter fjälltopp till långt in i Norge.

Jag älskar att jag både kan äta kakan OCH ha den kvar. Ja, jag vet att jag är privilegierad.

Inga kommentarer: