söndag 15 september 2013

Äckelpräktigt

Ibland kommer den över mig. Äckelpräktighetsivern. Och när bebisen sover och tvååringen leker för sig själv i sitt rum är det bara att passa på. Inget slår en rejäl söndagsstek tänkte jag och trots att klockan inte ens var nio var det bara att sätta igång.

Nu när det börjar närma sig middagstid är det bara att slänga in hela plåten i ugnen. En stor fördel är det ju att ha kött från en kvarts gotlandsgris i frysen. Jag utgick från ett Leila Lindholms recept.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej där! Ser gott ut. Och något som definitivt är supergott är Pulled BEEF! Efter vår lyriska erfarenhet av pulled pork var det dags att ta steget till beef. Vääldigt gott det med. Och fördelen är att det inte tar riktigt lika lång tid som grisen. Jag slänger in en bit högrev vid lunchtid och så är det klart 5-6 tim senare, precis lagom till middag :) / Lilla M

Susanne Snäll sa...

Spännande! Bra tips! Det måste jag prova. Hur kryddar du högreven och vad äter ni till?

Anonym sa...

Jag har testat följande blandning (väldigt mild, kan ju hottas up): 1/2 dl olivolja, 1/2 dl vatten (alt. rödvin), 3 msk tomatpuré, 2 msk soja, 2-3 hackade vitlöksklyftor, lagerblad, salt+peppar. Smetar ut runtomkring och skivar lite gul lök och lägger uppepå. In i 125 grader i 5-6 tim. Det blir ju som bekant massvis av god sky i grytan och jag tar en del av den och häller i en rejäl skvätt vispgrädde till en smarrig sås. Vi kör ugnsstekta klyftisar till, gärna med timjan och oliver i formen. Smaklig spis :) /Lilla M

Susanne Snäll sa...

Låter grymt gott! Tack Lilla M för tipset! Ska provas vid tillfälle.