lördag 8 februari 2014

Melodifestivalminne

Jag ser på melodifestivalen med ett öga. Med det andra bloggar jag med telefonen och har full koll på godisskålen. Det är tydligen 30 år sedan Herreys vann eurovisionschlagerfestivalen (heter det verkligen så? snudd på världens längsta ord). Jag var elva, tuggade Hubba Bubba och var, precis som nu, extremt kvällstrött. Vi var på besök i min mosters stuga i Masugnsbyn, utanför Kiruna. Kvällen var ljus som den alltid är ovanför polcirkeln i början på maj och mina kusiner och jag såg programmet i en soffa i grannhuset. Eller såg och såg. Jag somnade ju, så klart. Förmodligen med ett Hubba Bubba i munnen. Men väcktes lagomt till firandet av pojkarna med gulddojorna. 

30 år. Det känns som igår. 

2 kommentarer:

Victoria sa...

Dansade du ikväll då? Det gjorde jag och vår treåring. Jag tycker att det är viktigt att hon lär sig att tycka om "gammal" musik!

Susanne Snäll sa...

Nja, vår kvällströtta (äpplet faller inte långt) tvååring sov ju vid den tiden.