söndag 2 mars 2014

Barn och mat

Vi har bestämt att mat inte är något vi bråkar med vår tvååring om. Det är bra att han sitter kvar vid bordet tills alla har ätit klart. Men vill han inte äta behöver han inte. 

Vardagsmaten känns mest som utfordring, ska gå snabbt och håller inte direkt Guide Michelin-klass. Men vi försöker ändå äta varierat, hyfsat nyttigt, grönt, ekologiskt och så gott som möjligt. Men ibland är det svårt. Som när man gör sig till och gör en sås istället för en färdigsås till den frysta torsken och han vägrar äta. Samma unge som på förskolan tydligen "älskar fisk". 

Hemma vill han bara ha pasta eller risgrynsgröt. Eller ris. Eller blåbärssoppa när det är Vasalopp. Hävdar att det är någon High Carb Low Everything Else-diet. 

Men, som sagt, vi väljer att inte bråka om mat. Och jag kokar pasta. 

4 kommentarer:

A-mamman sa...

High carb kör gärna mina barn också, trots 2 år med LCHF för min del! Och 5-åringen äter knappt protein längre, det är inte god kyckling, för stark korv, konstigt kött och gud vet allt. Men om han får äta t ex kall falukorv medan jag lagar middag, då äter han massor. Så han verkar inte vilja vara vegatarian i alla fall.

Susanne Snäll sa...

Rå falukorv är ju svingott så jag förstår honom.

A-mamman sa...

Särskilt Kils Falu från Värmland (Scan). Outstanding, smaka om du har chans!

Susanne Snäll sa...

Tack! Ska absolut testa. Vi kör på Sorundas. Den är också god.