fredag 12 augusti 2016

Sommarminnen




Jag tänker på mina minnen från min barndoms somrar. Jag springer barfota på en hård, sval och len norrbottnisk grusväg kantad av höga granar med doften av kobajs i näsan. Jag tänker på blodfläckarna på tapeten efter nattliga myggjakter, jag tänker på grodyngel och sena kvällar hos kusinerna där man alltid fick kvällsfika. Jag minns mina cykelturer från biblioteket med kassar av böcker, lyckan när jag fick låna min morbrors labrador i en vecka och vaniljglass med varm åkerbärssylt i köket hos farmor och farfar.

Trygghet, kärlek och fräknar på näsan.

Jag tänker på att jag vill jag ge allt det där till mina barn. Eller i alla fall några hyfsade minnen av oändliga sommarlov, lek med kusiner, sena kvällsbad, myggbett och skrapsår på knäna.



Inga kommentarer: